• Issuu

Tom Stoppard

Światowej sławy dramaturg brytyjski. Urodzony w 1937 roku w Czechosłowacji, od 1946 mieszka w Wielkiej Brytanii. Zaczynał karierę pisarską jako dziennikarz, ale rozgłos przyniosła mu sztuka Rosencrantz i Guildenstern nie żyją (1966). Pokazana na Festiwalu Edynburskim, otrzymała entuzjastyczne recenzje, dzięki czemu w przeciągu roku wystawiono ją w Teatrze Narodowym. Od tego czasu Stoppard pisze prawie wyłącznie dla sceny, radia i telewizji. Twórczość Stopparda charakteryzuje nie tylko wirtuozeria dramaturgiczna, ale i swoiste poczucie humoru, nie bez domieszki absurdu, co w połączeniu z wnikliwością intelektualną autora, jego fascynacją nauką i historią, zadumą nad granicami poznania i ludzkimi ułomnościami, daje utwory zaskakujące zarówno strona formalną, jak i głębią myślową. Spośród licznych utworów scenicznych warto wymienić Jumpers (1972), Travesties (1974) czy The Real Thing (1982), która była wielkim sukcesem na Broadwayu i West Endzie. Unikając zbytniego zaangażowania w sprawy bieżącej polityki w Wielkiej Brytanii, co jest obsesją lewicujących dramaturgów Albionu, nie jest Stoppard obojętny na los człowieka w ustrojach totalitarnych. Poświęcone temu były sztuki Every Good Boy Deserves Favour (1977) i Night and Day (1978); w Polsce będziemy go pamiętać jako autora wnikliwej telewizyjnej sztuki Kwadratura koła (1983), której kanwę stanowi wprowadzenie stanu wojennego w naszym kraju. Największym sukcesem ostatnich lat są bez wątpienia dwie sztuki prezentowane w niniejszym tomie: Arkadia (1993) i Wynalazek miłości (1997). Pierwsza z nich stała się światowym hitem: wystawiono ją w dziesiątkach teatrów, przełożono na kilkanaście języków. Na podstawie dotychczasowych recenzji i omówień można przypuszczać, że i najnowsza sztuka Stopparda wejdzie do światowego repertuaru, Warto dodać, że obie te sztuki, które zdobyły już wiele prestiżowych nagród w Wielkiej Brytanii i USA, miały polskie prapremiery w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku. Nie są to dzieła wyłącznie teatralne, a ich lektura powinna zadowolić nawet najbardziej wybrednych czytelników.