Esej poświęcony Constantinowi Guysowi – francuskiemu rysownikowi i akwareliście, przedstawiającemu w swych pracach życie towarzyskie i obyczajowe dziewiętnastowiecznego Paryża. Baudelaire użył w tekście określenia modernité – „nowoczesność”, wprowadzając je do francuskiego słownictwa. Ulubiona lektura Picassa, który uważał, że ten tekst jako jedyny uchwycił w słowie coś z esencji malarstwa. Równie wielką wagę przywiązywał doń Czesław Miłosz. „Odkąd przeczytałem w latach trzydziestych tę rozprawę Baudelaire’a – pisze we wstępie – była dla mnie i jest do dzisiaj jednym z najważniejszych tekstów o istocie cywilizacji”. I dodaje: „Nie przesadzę, utrzymując, że jej przede wszystkim zawdzięczam mój własny sposób myślenia o zmianach mody i obyczaju. [...] Zwłaszcza dla artystów [Baudelaire] występował przede wszystkim jako teoretyk nowoczesności”.
Poleć Książkę:
COOKIES
Wykorzystujemy pliki cookies w celu prawidłowego działania strony, korzystania z narzędzi analitycznych i marketingowych oraz zapewniania funkcji społecznościowych. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (RODO) informujemy, iż Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Wydawnictwo słowo/obraz terytoria z siedzibą w Gdańsku. Szczegóły znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies i przetwarzanie danych osobowych?