• Issuu
Teatr w krainie utopii
Teatr w krainie utopii

Seria: Terytoria Teatru

ISBN: 978-83-7453-110-8

Rok wydania: 2012

Informacja:

386 stron
format 165×234 mm
broszurowa szyta nićmi

nasza cena: 47,60 zł

cena rynkowa: 56,00 zł

  • Teatr w krainie utopii
  • Teatr w krainie utopii
  • Teatr w krainie utopii
  • Teatr w krainie utopii
  • Teatr w krainie utopii
  • Teatr w krainie utopii
  • Teatr w krainie utopii
  • Teatr w krainie utopii
  • Teatr w krainie utopii
  • Teatr w krainie utopii

W odniesieniu do prezentowanych w niniejszej książce kolonii i ośrodków artystycznych – Monte Verità, Mathildenhöhe, Hellerau, Goetheanum, Bauhaus – zarówno w szerszym kontekście kulturowym, jak i tylko w zakresie sztuki scenicznej, interesujący wydaje się aspekt stosunku działań ich twórców do tradycji. Ernst Bloch łączy pojęcie tradycji z pojęciem utopii, ustanawiając je na biegunach przeszłość–przyszłość: „Ten strumień z przeszłości […] przepływa przez «teraz» i teraźniejszość, […] płynie w przyszłość, tym samym gwarantując, że utopia nie pozostaje ani nie staje się utopijna, a realizacja utopii, utopijnego zamierzenia czy planu, nie ma charakteru wywrotowego. Utopia jest drogowskazem jasnej tradycji”. Kwestię utopii jako „drogowskazu jasnej tradycji” ująć można także w sposób zaproponowany przez Erica Hobsbawma i Terence’a Rangera jako „tradycję wynalezioną”. O ile ta „wynaleziona tradycja” generowana była przez sferę władzy, o tyle ruch „reformy życia” (Lebensreform), działając w opozycji do niej i reprezentowanej przez nią „wymyślonej tradycji”, stwarzał dla siebie własną tradycję, zakorzenioną w innych przesłankach tożsamościowych i innych wartościach. Najbardziej bezpośrednim medium dla tej własnej „wynalezionej tradycji” stawały się w koloniach artystycznych różne formy działalności teatralnej. I jeśli przyjąć, że utopie nie są zabawami bez konsekwencji, lecz każda utopia – zwłaszcza heroiczna – w jakiś sposób zmienia rzeczywistość (choćby przez ukazanie zagrożenia dla ludzkości ze strony pewnych rozwiązań systemowych), to prawidłowość ta objawia się także w eksperymentach teatralnych prowadzonych w koloniach artystycznych: podejmowane w krainie utopii – realnie zmieniały teatr.  

Recenzja Krzysztofa Wróblewskiego na stronie konserwatyzm.pl     
Recenzja Marty Górskiej na stronie kulturaonline.pl 

Klienci, którzy kupili tę książkę, wybrali również:

Newsletter