Szukaj
Dzięki kwerendom edytora i tłumacza Tomasza Ososińskiego jest to najpełniejsza edycja listów Rilkego do żony. Zawiera między innymi listy o Cézannie, pisane przez Rilkego w czasie pierwszej pośmiertnej wystawy artysty w paryskim Grand Palais. Listy są jednym ze świadectw życia, procesu twórczego i dzieła wielkiego poety Nowoczesności.
Listy Rainera Marii Rilkego do Klary Rilke-Westhoff – Kulturantki.pl, 05.2016
Maria Poprzęcka jest niedoścignionym wzorem pisania o sztuce i jej peryferiach. Choć spod warstwy luźnych refleksji przebijają gigantyczna wiedza i erudycja, to nie onieśmielają one czytelnika. Wręcz przeciwnie – tym bardziej chce się czytać dalej. Wierzymy w poczynione niegdyś przez autorkę wyznanie: „Kiedy na coś patrzę i przestaję być historykiem sztuki, wtedy czuję, że mam do czynienia z prawdziwą sztuką. (…) Na tym polega sztuka, że się nie wie”.
Na oko – Sabina Strózik, „artPAPIER”, 05.2016
Arno kreśli niebywale interesujący portret niemieckiej artystki, która za wszelką cenę postanawia oddać się malarstwu. Autorka sięgnęła do pamiętników Modersohn-Becker, które barwnie opisują artystyczną atmosferę Niemiec, a także przyjaźń malarki z Rainerem Marią Rilke.
Jaka szkoda. Krótkie życie Pauli Modersohn-Becker – Zuzanna Sokołowska, „artPAPIER”, 05.2016
Książka Bielik-Robson to zbiór 15 esejów, z których każdy traktuje o literaturze i filozofii jednocześnie. Przedstawione w nich rozważania dotyczą różnych aspektów kryptoteologii literatury, przedstawiając pisarzy i filozofów, którzy zmagają się z problemem duchowości człowieka współczesnego, słabą ontologią, ukrytym bogiem czy problemem nicości. Autorka wydobywa z poszczególnych tekstów to, co teologia jawna, centralizująca figurę silnego boga, pozostawiała długo w cieniu, dominując w mentalności kultury europejskiej. Te kwestie nie pozostawiają w omawianej książce właściwie żadnych wątpliwości, w pewien sposób wręcz syntetyzują te bardzo istotne horyzonty współczesnej humanistyki.
Cienie pod czerwoną skałą – Magdalena Piotrowska-Grot, „artPAPIER”, 05.2016
Cesare Lombroso poświęcił się badaniom, które miały dowieść, że kobiety są mniej skłonne do popełniania przestępstw, a jeśli już, to bliższa jest im prostytucja niż inne czynności kryminalne.
Zbrodniarka urodzona – Agnieszka Kalus, blog Czytam bo lubię, 05.2016
Mimo że to pozycja naukowa, nie można odmówić jej narracyjnej lekkości. Mam wrażenie, że autorka ma bardzo rozwinięty zmysł poetycki. Kiedy opisuje wydarzenia rozgrywające się na scenie teatralnej, obraz czy filmowy kadr to nie jest zwykły opis, tylko swoista ekfraza. Fascynujący temat przedstawiła w nie mniej fascynującej formie. Uwielbiam takie książki!
Pupilla (wyd. 2) – blog Czepiam się książek, 05.2016
Arno wychodzi naprzeciw dumnej, niecienionej kompleksem „rodzaju żeńskiego” młodej artystce, której niedokończone życie domaga się wybrzmienia – tym razem już poza ramami wyznaczonymi przez „wiedzących lepiej”. Jaka szkoda wzbogaca zarówno herstoryczny, jak i historyczny stan wiedzy, może stać się początkiem poznawczej przygody.
Jaka szkoda. Krótkie życie Pauli Modersohn-Becker – Anna Marchewka, Miesięcznik „Znak”, 05.2016
Arcyciekawy zabieg zanurzenia mitologicznych bohaterów we współczesności nie tylko sprawia satysfakcję czytelnikowi, ale otwiera także na intymną (skupioną głównie na tej bolesnej, wstydliwej, czasem dramatycznej stronie) sferę życia kobiety i wskazuje na uniwersalny charakter pewnych kwestii. W swobodnym, pełnym humoru i przenikliwości stylu autorka charakteryzuje kobietę w ogóle – opisując każdą z bohaterek, tworzy zbiór wspólnych cech płci pięknej (czasem także podśmiewając się z rozmaitych stereotypów).
Archeolożka w czółenkach | Régésznő körömcipőben – Karolina Baran, Bookeriada.pl, 04.2016
Autorka przybliża czytelnikowi twórczości malarki, źródła jej inspiracji, techniki, motywy, tematykę oraz podejście do sztuki. Swoją opowieść poszerza o informacje dotyczące wystaw i publikacji po śmierci artystki. Arno nakreśliła melancholijną historię spełnionej malarki, ale też silnej kobiety. Sam tytuł: Jaka szkoda – zapowiada smutek, wywołuje w czytelniku poczucie melancholii, przez co od pierwszych stron biografia Pauli tchnie przeczuciem wczesnej śmierci.
Jaka szkoda. Krótkie życie Pauli Modersohn-Becker – Katarzyna Czajkowska, Literatki.pl, 04.2016
Ktoś mógłby przeczytać te wiersze i wykorzystać jako argument przeciw pomocy uchodźcom, na rzecz całkowitego zamknięcia swoich granic i odcięcia się od wpływów innych kultur. One mogą budzić lęk. Ale przesłanie poezji Hassana ma raczej charakter transkulturowy. Te wiersze można czytać jako sprzeciw wobec przemocy, gettyzacji, wykluczeniu i nierównościom społecznym.
Wiersze | Digte – Natasza Szutta, „Filozofuj!”, 03.2016
Choć Savatier opowiada o losach obrazu, które znalazły swe szczęśliwe rozwiązanie pomimo licznych perypetii (obraz w czasie wojny przejęła Armia Czerwona), to jednocześnie jest to opowieść o naszej, współczesnej zupełnie hipokryzji: o tym, jak zszokowana publiczność próbuje wymusić na artystach autocenzurę, jak kuratorzy wystaw boją się zaryzykować w obawie przed posądzeniem o psucie obyczajów, czy oskarżenia o pedofilię.
Początek świata. Historia obrazu Gustave'a Courbeta – blog krytyczny Pauliny Małochleb, 03.2016
Cyrograf na własnej skórze można traktować jak wyciąg spraw najbardziej dla Przybyszewskiej istotnych. Najważniejszym wydaje się pozorna emancypacja. To prawda, kobiety nareszcie mogą wyjść z domu, nareszcie mogą pójść do szkoły, a nawet do zgodnej z wykształceniem pracy. Tylko – co ostatecznie z tego wynika?
więcej>>
Cyrograf na własnej skórze i inne opowiadania – Anna Marchewka, Miesięcznik „Znak”, 03.2016
To, jak Stanisława Przybyszewska stworzyła bohaterki kobiece w „Cyrografie na własnej skórze”, jest bliskie geniuszowi, dlatego postanowiłam poświęcić im artykuł w cyklu „Kobiet w literaturze”. Wybrałam bohaterkę z opowiadania „Cyrograf na własnej skórze” oraz Charlie z „Przedtem i potem”. Zwróciłam na nie uwagę, bo są podobne. Przeszły przez piekło, by wyjść z niego cało, choć mocno się zmieniły.
więcej>>
Cyrograf na własnej skórze i inne opowiadania – Karolina Baran, Bookeriada.pl, 02.2016
„Bataille pomaga zrozumieć, co podnieca nas w seksie” (Williams 2013: 24) – pisze Linda Williams, inspirując się myślą francuskiego pisarza przy objaśnianiu wielu omawianych filmowych zjawisk. Wspomagając się wspomnianą uwagą, łatwo z niej uczynić najkrótszą i najtrafniejszą recenzję „Erotyzmu” Georgesa Bataille’a. Dodać można by jedynie, że autor ten pomaga nam także zrozumieć świat i nas samych. Ale zrozumienie to spowite jest mrokiem śmierci.
Erotyzm (wyd. 3) – Sabina Strózik, „artPAPIER”, 02.2016
(...) ciało to obszerny temat, obejmujący wiele wątków i płaszczyzn, a autorzy „Historii ciała” postarali się nawiązać do każdego z nich. Nie ma się co oszukiwać, że zdołali opisać wszystko, co dotyczyło ciała ludzkiego w epoce nowożytnej, ale wykonali kawał dobrej roboty, która pozwoli dociekliwym czytelnikom poznać rolę ciała w życiu i rozwoju cywilizacji europejskiej.
więcej>>
Historia ciała, tom 1 – Michał Surmacz, Opetaniczytaniem.pl (Lubię Czytać), 02.2016
Jesteśmy świadkami zatrzymania w słowie tych wszystkich przejawów życia, które czyniły z Modersohn-Becker artystkę odważną, niezależną, żywiołową i oczekującą kolejnych wyzwań. Te tymczasem nie nadeszły. Ziściły się lęki malarki bojącej się przedwczesnej śmierci. Pozostawiła po sobie twórczość, którą dopiero po jej śmierci próbowano nieudolnie zorganizować w wystawy.
Jaka szkoda. Krótkie życie Pauli Modersohn-Becker – Jarosław Czechowicz, blog Krytycznym okiem, 02.2016
Co sprawiło, że świat zapomniał o Małgorzacie Starowieyskiej? Kiedy będzie można lepiej poznać sztukę Mao Star? Co mówili o niej znajomi i przyjaciele? Jakie elementy sztuki Mao Star są najbardziej poruszające? Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy.
Audycja Klub Trójki (Program III Polskiego Radia), rozmowę z Autorką prowadzi Katarzyna Stoparczyk.
Mao Star – Klub Trójki, Program III Polskiego Radia, 02.2016
„Notesy” Chiaromontego ukazały się niedawno po polsku po raz drugi. Tym razem w wersji bardziej okazałej, uzupełnionej i… znacznie lepszej językowo. To dobra okazja, żeby bliżej przyjrzeć się wydawniczym kulisom, gdzie niepodzielnie króluje redaktor.
Notatki – Piotr Kieżun, „Kultura Liberalna”, 02.2016
Pozycja ta to nie tylko biografia niezwykłej osobowości, ale i kompendium wiedzy o jej twórczości. Arno interpretuje najważniejsze obrazy, których reprodukcje znajdziemy w książce. Wskazuje na symbolikę kwiatów – tak chętnie umieszczanych w dłoniach modelek. Prowadzi nas po historii powstawania dzieł oraz objaśnia je.
Jaka szkoda. Krótkie życie Pauli Modersohn-Becker – Anna Godzińska, Szuflada.net, 02.2016
Główne Miasto czyli reprezentacyjna część Gdańska jest jedną z najbardziej znanych atrakcji turystycznych Wybrzeża. Tysiące turystów, spacerujących codziennie urokliwymi uliczkami podziwia usytuowaną tu większość zabytków miasta, rzadko myśląc o ich skomplikowanej przeszłości. A jest o czym myśleć. Książka Jacka Friedricha nie tylko przybliża koncepcje i przebieg odbudowy najbardziej znanych kwartałów Gdańska, ale i skłania do refleksji nad tożsamością tego miejsca.
Odbudowa Głównego Miasta w Gdańsku w latach 1945-1960 – Barbara Kasprzyk, Histmag.org, 02.2016